ESC 2024: Moldova

Semifinale #1 — Låt #11

[Spotify/YouTube]


MOLDOVA
(TRM)

Fem topp 10-plasseringer på atten forsøk er gjennomsnittlig med tanke på at gjennomsnittlig antall deltakerland siden Moldova debuterte i 2005, har ligget rundt 40. Hvis man legger til at Moldova også har to ellevteplasser, så kan man trygt konkludere med at molodovenserne ikke har noe å skjemmes for i ESC-sammenheng. Men det bør helst skje noe morsomt/spennende på scenen for at landet skal få en god plassering, enten i form av bestemødre som spiller trommer, fremtredende saksofonister, fornøyelige kostymer eller scenografi som består av en vegg med luker og dører som åpner seg i hytt og gevær. Når Moldova stripper seg naken og lar kun musikken tale, så har det gått mer middels. Tredjeplassen i 2017 («Hey mamma» – SunStroke Project) er Moldovas bestenotering, da med en fremtredende saksofonist som blikkfang.


Natalia Barbu

Natalia Barbu (44), bosatt i Mamaia, Romania, er selv ansvarlig for én av Moldovas topp 10-plasseringer. Hun sang nemlig «Fight» opp til en tiendeplass i Helsinki i 2007, og det uten spesielle scenografiske blikkfang foruten hennes egen tilstedeværelse. Nå er hun tilbake på ESC-scenen 17 år senere etter å ha vunnet den moldovske finalen Etapa națională 2024 med knappest mulig margin. Eurovision.tv, den offisielle websiden til Eurovision Song Contest, melder at hun spiller fiolin i tillegg til å synge egenskrevne sanger. Hennes diskografi består av fire album.


«In the middle»
(Natalia Barbu)

Endelig en artist som fremfører en egenskrevet låt. Hun har tilhørelatende lånt elementer fra vest, sør og øst som tidvis høres spennende ut. Men komposisjonsmessig er dette standardvare og produksjonsmessig høres det ganske profft ut, men jeg klarer ikke å gjenskape låta i hodet mitt i ettertid, selv ikke etter å ha lyttet til låta sju ganger på sju dager. Jeg husker bare fragmenter av krydder: en bastant blåseseksjon her, og en syntmodulert fiolin der. Helt gjennomsnittlig.

Min vurdering: 4/10

Semifinale #1 (tirsdag 7. mai)

Kypros / «Liar» 4/10 (anmeldt 31. mars)
Serbia / «Ramonda» – 3/10 (anmeldt 1. april)
Litauen / «Luktelk» 5/10 (anmeldt 2. april)
Irland / «Doomsday blue» 5/10 (anmeldt 3. april)
Ukraina / «Teresa & Maria» 6/10 (anmeldt 4. april)
Polen / «The tower» 7/10 (anmeldt 5. april)
Kroatia / «Rim tim tagi dim» 6/10 (anmeldt 6. april)
Island / «Scared of heights» 4/10 (anmeldt 7. april)
Slovenia / «Veronica» 4/10 (anmeldt 8. april)
Finland / «No rules!» 6/10 (anmeldt 9. april)
Moldova / «In the middle» 4/10 (anmeldt 10. april)
Aserbajdsjan / «Özünlə apar» anmeldes 11. april
Australia / «One milkali (One blood)» anmeldes 12. april
Portugal / «Grito» anmeldes 13. april
Luxembourg / «Fighter» anmeldes 14. april


Semifinale #2 (torsdag 9. mai)

Malta / «Loop» anmeldes 15. april
Albania / «Titan» anmeldes 16. april
Hellas / «Zari» anmeldes 17. april
Sveits / «The code» anmeldes 18. april
Tsjekkia / «Pedestal» anmeldes 19. april
Østerrike / «We will rave» anmeldes 20. april
Danmark / «Sand» anmeldes 21. april
Armenia / «Jako» anmeldes 22. april
Latvia / «Hollow» anmeldes 23. april
San Marino / «11:11» anmeldes 24. april
Georgia / «Firefighter» anmeldes 25. april
Belgia / «Before the party’s over» anmeldes 26. april
Estland / «(Nendest) narkootikumidest ei tea me (küll) midagi» anmeldes 27. april
Israel / «Hurricane» anmeldes 28. april
Norge / «Ulveham» anmeldes 29. april
Nederland / «Europapa» anmeldes 30. april


Finale (lørdag 11. mai)

Sverige / «Unforgettable» anmeldes 1. mai
Frankrike / «Mon amour» anmeldes 2. mai
Italia / «La noia» anmeldes 3. mai
Spania / «Zorra» anmeldes 4. mai
Storbritannia / «Dizzy» anmeldes 5. mai
Tyskland / «Always on the run» anmeldes 6. mai

Alle anmeldelsene publiseres på klokkeslettet 2100 C.E.T.

Forrige
Forrige

ESC 2024: Aserbajdsjan

Neste
Neste

ESC 2024: Finland