ESC 2024: Irland
Semifinale #1 — Låt #4
IRLAND
(RTÉ)
De fleste kjenner til de grove trekkene i irsk ESC-historie: Et lovende prospekt på 60- og 70-tallet (seier i 1970 + ytterligere sju topp 5-plasseringer), solid på 80-tallet (seier i 1980 og 1987 + ytterligere tre topp 5-plasseringer), dominerende på 90-tallet (seier i 1992, 1993, 1994 og 1996 + to andreplasser) og en tafatt skygge av seg selv på 00- 10- og 20-tallet (ingen topp 5-plasseringer). Åttendeplassen i 2011 («Lipstick» – Jedward) er Irlands beste resultat i det inneværende årtusen, og vi må tilbake til 2018 for å finne forrige finaledeltakelse fra irsk hold («Together» – Ryan O’Shaughnessy).
Bambie Thug
Hen heter Bambie Ray Robinson og beskriver seg selv som ikke-binær. Hens Wikipedia-artikkel tyder på at 31-åringen har gjort seg ganske så bemerket i løpet av de fire årene hen har vært i det musikalske rampelyset. Hen har publisert låter om heksekraft, narkotikabruk, fri seksualitet, datavirus m.m., og hen har avstedkommet en nokså polarisert debatt blant ESC-interesserte i Irland. Likefullt vant hen den irske nasjonale finalen med ganske klar margin.
«Doomsday blue»
(Bambie Ray Robinson/Olivia Cassy Brooking/Sam Matlock/Tyler Ryder)
Denne svært uirske komposisjonen, som opprinnelig er utgitt i oktober på EP-en Cathexis, svever i grenselandet mellom kongruent og kaotisk. Elementene er mangfoldige, noen av dem er velsmakende, men jeg føler jeg stadig må svelge unna for å ta inn nye porsjoner. Det varierer på en skala fra fløtemyk visepop til metallignende vræling. Så har det visstnok alltid vært intensjonen til låtskriverne å få inn så mange sjangre som mulig inn i lydbildet, inkludert pop, jazz og alternativ rock. Artisten selv beskriver sangen som “electro-metal breakdown”. Det foregår litt for meget etter mitt velbehag, men jeg kjeder meg aldri.
Min vurdering: 5/10
Semifinale #1 (tirsdag 7. mai)
Kypros / «Liar» – 4/10 (anmeldt 31. mars)
Serbia / «Ramonda» – 3/10 (anmeldt 1. april)
Litauen / «Luktelk» – 5/10 (anmeldt 2. april)
Irland / «Doomsday blue» – 5/10 (anmeldt 3. april)
Ukraina / «Teresa & Maria» – anmeldes 4. april
Polen / «The tower» – anmeldes 5. april
Kroatia / «Rim tim tagi dim» – anmeldes 6. april
Island / «Scared of heights» – anmeldes 7. april
Slovenia / «Veronica» – anmeldes 8. april
Finland / «No rules!» – anmeldes 9. april
Moldova / «In the middle» – anmeldes 10. april
Aserbajdsjan / «Özünlə apar» – anmeldes 11. april
Australia / «One milkali (One blood)» – anmeldes 12. april
Portugal / «Grito» – anmeldes 13. april
Luxembourg / «Fighter» – anmeldes 14. april
Semifinale #2 (torsdag 9. mai)
Malta / «Loop» – anmeldes 15. april
Albania / «Titan» – anmeldes 16. april
Hellas / «Zari» – anmeldes 17. april
Sveits / «The code» – anmeldes 18. april
Tsjekkia / «Pedestal» – anmeldes 19. april
Østerrike / «We will rave» – anmeldes 20. april
Danmark / «Sand» – anmeldes 21. april
Armenia / «Jako» – anmeldes 22. april
Latvia / «Hollow» – anmeldes 23. april
San Marino / «11:11» – anmeldes 24. april
Georgia / «Firefighter» – anmeldes 25. april
Belgia / «Before the party’s over» – anmeldes 26. april
Estland / «(Nendest) narkootikumidest ei tea me (küll) midagi» – anmeldes 27. april
Israel / «Hurricane» – anmeldes 28. april
Norge / «Ulveham» – anmeldes 29. april
Nederland / «Europapa» – anmeldes 30. april
Finale (lørdag 11. mai)
Sverige / «Unforgettable» – anmeldes 1. mai
Frankrike / «Mon amour» – anmeldes 2. mai
Italia / «La noia» – anmeldes 3. mai
Spania / «Zorra» – anmeldes 4. mai
Storbritannia / «Dizzy» – anmeldes 5. mai
Tyskland / «Always on the run» – anmeldes 6. mai
Alle anmeldelsene publiseres på klokkeslettet 2100 C.E.T.