ESC 2024: Serbia

Semifinale #1 — Låt #2

[Spotify/YouTube]


SERBIA
(RTS)

Serbiske musikere deltok i Eurovision Song Contest som en del av Den jugoslaviske føderasjon i perioden 1961-1991 sammen med bosniere, kroatere, montenegrinere og slovenere. (Kosovoalbanere og makedonerne fikk aldri representere føderasjonen). Jugoslavias eneste seier, «Rock me» – Riwa i 1989, var et resultat av kroatisk hovedinnsats. Derfor ble også ESC 1990 arrangert i Zagreb. Da Serbia debuterte som egen entitet i 2007, ble det seier: «Molitva» – Marija Šerifović. Femteplassen i 2022, «In corpore sano» – Konstrakta, var Serbias beste plassering siden tredjeplassen i 2012: «Nije ljubav stvar» – Željko Joksimović.


Teya Dora

Hørt låta «Džanum» med Teya Dora? Det er visstnok den mest Spotify-strømmede låta av en serbisk artist i Serbia i fjor, ifølge ESCs offisielle hjemmeside (nå har den passert 115 milloner avspillinger på Spotify). Jeg har ikke hørt den. Kanskje senere. Teya Dora heter egentlig Teodora Pavlovska, og innen hun står på scenen i Malmö Arena 7. mai, har hun rukket å runde 32. Født og oppvokst i Bor i Timokdalen i Øst-Serbia, fullførte hun sin musikalske utdannelse ved Berklee College of Music i Boston i 2014, bodde i New York City frem til hun flyttet tilbake til Serbia i 2018. Her har hun livnært seg først som låtskriver for andre artister og etterhvert som egenhendig musikkartist. Artistavnet Teya Dora tok hun etter måten amerikanerne uttalte fornavnet hennes. Lørdag 2. mars 2024 vant hun Pesma za Evroviziju '24 med låta «Ramonda».


«Ramonda»
(Teodora Pavlovska/Luka Jovanović/Andrijano Kadović)

En svært rolig vise hvor Teodora etter beste evne forsøker å sprøyte inn litt sjel og sårhet inn i lydbildet. Men både komposisjon og arrangement er for dølt til at hennes upåklagelige stemme kan berge det. Etter å ha hørt den sju ganger på sju dager, blir jeg fortsatt ikke emosjonelt grepet av «Ramonda» selv om teksten virker å være gripende – og ikke minst mørk: Ramonda er Serbias nasjonalblomst og et viktig serbisk motstandssymbol under første verdenskrig. Det lyriske jeg konstanterer at tilværelsen ser mørk ut, ja til og med alle ramondaer ser ut til å ha visnet. Den siste verselinjen tyder derimot på at hun ikke helt har mistet håpet på at ramondaen en dag skal vokse opp fra asken. Men igjen: Teksten hadde fortjent en mer engasjerende musikalsk innpakning.

Min vurdering: 3/10

Semifinale #1 (tirsdag 7. mai)

Kypros / «Liar» 4/10 (anmeldt 31. mars)
Serbia / «Ramonda» – 3/10 (anmeldt 1. april)
Litauen / «Luktelk» anmeldes 2. april
Irland / «Doomsday blue» anmeldes 3. april
Ukraina / «Teresa & Maria» anmeldes 4. april
Polen / «The tower» anmeldes 5. april
Kroatia / «Rim tim tagi dim» anmeldes 6. april
Island / «Scared of heights» anmeldes 7. april
Slovenia / «Veronica» anmeldes 8. april
Finland / «No rules!» anmeldes 9. april
Moldova / «In the middle» anmeldes 10. april
Aserbajdsjan / «Özünlə apar» anmeldes 11. april
Australia / «One milkali (One blood)» anmeldes 12. april
Portugal / «Grito» anmeldes 13. april
Luxembourg / «Fighter» anmeldes 14. april


Semifinale #2 (torsdag 9. mai)

Malta / «Loop» anmeldes 15. april
Albania / «Titan» anmeldes 16. april
Hellas / «Zari» anmeldes 17. april
Sveits / «The code» anmeldes 18. april
Tsjekkia / «Pedestal» anmeldes 19. april
Østerrike / «We will rave» anmeldes 20. april
Danmark / «Sand» anmeldes 21. april
Armenia / «Jako» anmeldes 22. april
Latvia / «Hollow» anmeldes 23. april
San Marino / «11:11» anmeldes 24. april
Georgia / «Firefighter» anmeldes 25. april
Belgia / «Before the party’s over» anmeldes 26. april
Estland / «(Nendest) narkootikumidest ei tea me (küll) midagi» anmeldes 27. april
Israel / «Hurricane» anmeldes 28. april
Norge / «Ulveham» anmeldes 29. april
Nederland / «Europapa» anmeldes 30. april


Finale (lørdag 11. mai)

Sverige / «Unforgettable» anmeldes 1. mai
Frankrike / «Mon amour» anmeldes 2. mai
Italia / «La noia» anmeldes 3. mai
Spania / «Zorra» anmeldes 4. mai
Storbritannia / «Dizzy» anmeldes 5. mai
Tyskland / «Always on the run» anmeldes 6. mai

Alle anmeldelsene publiseres på klokkeslettet 2100 C.E.T.

Forrige
Forrige

ESC 2024: Litauen

Neste
Neste

ESC 2024: Metode