ESC 2024: Kroatia
Semifinale #1 — Låt #7
KROATIA
(HRT)
Kommer Kroatia på topp 10 i år? I så fall vil det være første gang siden 2001 (!) («Strings of my heart» – Vanna) at de gjør det. Fjorårets trettendeplass («Mama ŠČ!» – Let 3) var iallfall en kraftig opptur etter fire semifinale-exiter på rad. Fjerdeplassene fra 1996 («Sveta ljubav» – Maja Blogdan) og 1999 («Marija Magdalena» – Doris) er fortsatt kroatisk bestenotering. Disse kom i en god periode for Kroatia med seks topp 10-plasseringer på sju forsøk. Glory Croatian days!
Baby Lasagna
Marko Purišić (28) er fra Kroatias vestligste by, Umag. I Dora 2019 (Kroatias MGP) kom han på fjerdeplass som gitarist i Manntra. Solodebuten kom med singelen «IG boy» sist oktober. I Dora 2024 vant han suverent med fire (!) ganger så mange poeng som andreplassen (321 p. vs. 82 p.) med «Rim tim tagi tim». Dette er spesielt påfallende når man tenker på at «Rim tim tagi tim» kun var påmeldt som reservelåt. Da artisten Zsa Zsa trakk seg fra konkurransen, fikk Marko hennes spot i semifinalen, og resten er historie – en historie som ennå ikke er slutt.
Når Marko ikke er Baby Lasagna eller Manntra-gitarist, skriver han låter for det tyske gothrock-bandet Mono Inc. – hvis siste album Ravenblack (2023) klatret helt til topps på den tyske albumlista.
«Rim tim tagi tim»
(Marko Purišić)
Da jeg hørte låta for første gang, gikk mine tanker automagisk til «Cha cha cha», fjorårets finske bidrag. Også «Rim tim tagi tim» er tre minutter fordelt på rock og teknobeats; og når jeg studerer teksten, finner jeg fort ut at også rim tim tagi tim er en dans, riktignok en fiktiv dans fra den bygda han synger han vil forlate for godt. Men der Käärijä hadde et alkoholisert fokus i sin låt, har Baby Lasagna fokus på personlig urbanisering: Å komme seg vekk fra den dølle landsbygda og inn til den mer innholdsrike storbyen der det meste er mulig.
Låta, som Marko opprinnelig skrev som en “filler” for hans kommende album, er ganske fengende. Hodet mitt vrikker harmonisk med rock- og tekno-beatsene, men jeg klarer ikke helt å finne gåsehud-øyeblikkene. Det gjør jeg kanskje når jeg for første gang får se sangen fremført i Malmö Arena. Käärijä bergtok meg med sin fremføring i fjor, og jeg håper at Baby Lasagna kan gjøre det samme – med både meg og det europeiske publikum.
Vil Kroatia oppnå sin første topp 10-plassering på 23 år, eller vil publikum bedømme «Rim tim tagi tim» som et forsøk på å kopiere (publikums)suksessoppskriften til «Cha cha cha»? Eurovision-historien har jo vist at kopiering av vinneroppskrift ikke er en vinneroppskrift.
Min vurdering: 6/10
Semifinale #1 (tirsdag 7. mai)
Kypros / «Liar» – 4/10 (anmeldt 31. mars)
Serbia / «Ramonda» – 3/10 (anmeldt 1. april)
Litauen / «Luktelk» – 5/10 (anmeldt 2. april)
Irland / «Doomsday blue» – 5/10 (anmeldt 3. april)
Ukraina / «Teresa & Maria» – 6/10 (anmeldt 4. april)
Polen / «The tower» – 7/10 (anmeldt 5. april)
Kroatia / «Rim tim tagi dim» – 6/10 (anmeldt 6. april)
Island / «Scared of heights» – anmeldes 7. april
Slovenia / «Veronica» – anmeldes 8. april
Finland / «No rules!» – anmeldes 9. april
Moldova / «In the middle» – anmeldes 10. april
Aserbajdsjan / «Özünlə apar» – anmeldes 11. april
Australia / «One milkali (One blood)» – anmeldes 12. april
Portugal / «Grito» – anmeldes 13. april
Luxembourg / «Fighter» – anmeldes 14. april
Semifinale #2 (torsdag 9. mai)
Malta / «Loop» – anmeldes 15. april
Albania / «Titan» – anmeldes 16. april
Hellas / «Zari» – anmeldes 17. april
Sveits / «The code» – anmeldes 18. april
Tsjekkia / «Pedestal» – anmeldes 19. april
Østerrike / «We will rave» – anmeldes 20. april
Danmark / «Sand» – anmeldes 21. april
Armenia / «Jako» – anmeldes 22. april
Latvia / «Hollow» – anmeldes 23. april
San Marino / «11:11» – anmeldes 24. april
Georgia / «Firefighter» – anmeldes 25. april
Belgia / «Before the party’s over» – anmeldes 26. april
Estland / «(Nendest) narkootikumidest ei tea me (küll) midagi» – anmeldes 27. april
Israel / «Hurricane» – anmeldes 28. april
Norge / «Ulveham» – anmeldes 29. april
Nederland / «Europapa» – anmeldes 30. april
Finale (lørdag 11. mai)
Sverige / «Unforgettable» – anmeldes 1. mai
Frankrike / «Mon amour» – anmeldes 2. mai
Italia / «La noia» – anmeldes 3. mai
Spania / «Zorra» – anmeldes 4. mai
Storbritannia / «Dizzy» – anmeldes 5. mai
Tyskland / «Always on the run» – anmeldes 6. mai
Alle anmeldelsene publiseres på klokkeslettet 2100 C.E.T.