ESC 2024: Malta
Semifinale #2 — Låt #1
MALTA
(PBS)
Malta er verdens beste ESC-land blant de som aldri har vunnet konkurransen: 2 x sølv og 2 x bronse. I tillegg vant de en av semifinalene i Rotterdam 2021 («Je me casse» – Destiny), men falt ned til sjuendeplass i finalen. Disse fem nesten-triumfene er alle oppnådd med kvinnelige soloartister. Ett navn går igjen to ganger, nemlig Chiara: Hun kom på tredjeplass i Birmingham 1998 med «The one that I love» og andreplass i Kyiv 2005 med «Angel» (38 poeng bak «My number one» fra Hellas). Men all suksess til tross: Å ryke ut i semifinalen er nesten blitt en norm siden semifinalenes innførsel i 2004. Hodet og ræva har vært aktive kroppsdeler (i symbolsk forstand, naturligvis) i hele 9 av 17 semifinaler. Men de har aldri røket ut tre ganger på rad – noe de har en gyllen mulighet til i år.
Sarah Bonnici
Sarah Bonnici (25) er en milliardærdatter fra Maltas nest største øy, Gozo. Hvis hun verken gidder å forfølge artistdrømmen eller leve av faderlige almisser, så kan hun alltids jobbe som regnskapsfører, noe hun har mastergrad i. Som niåring kom hun på tredjeplass i Malta Junior MGP, og gjennom tenårene har hun deltatt på diverse sangkonkurranser i Bulgaria, Romania og Ungarn. 3. februar 2024 gikk hun til topps i Malta ESC hvor hun var suveren vinner blant de sju medlemmene av fagjuryen (seks av dem ga henne 12 poeng!), mens hun var nestfavoritt blant det maltesiske folk (som heller ville ha «Banana» – Matt Blxck). I Malta er det forøvrig slik at fagjuryene har 75 % av makta.
«Loop»
(Kevin Lee/Joy Deb/Leire Gotxi Angel/ Linnea Deb/Michael Joe Cini/Sarah Bonnici/Sebastian Pritchard-James/John Emil Johansson/Matthew James Borg)
Sarah Bonnici kan lage maltesisk ESC-historie i Malmö 9. mai. Aldri før har Malta røket ut av semifinalen tre år på rad, og det tror jeg det er reell fare for nå. Jeg må selvsagt ta forbehold om de visuelle aspektene: Det kan jo hende hun tar seg bra ut på scenen og at det er det som berger finaleplassen for henne. Musikalsk er «Loop» lite minneverdig i mine ører. Lydbildet, som tidvis er fylt med muntre og nynneverdige elementer (særlig i refrenget), blir ofte forstyrret av flerrende støt fra messingblåsere (eller rettere: messingblåsersynth) og noe som kan høres ut som geværskudd (!) og lading av gevær (!!). I det hele tatt: Det er altfor mange besværlige elementer i miksen til at jeg klarer å kose meg. Mye søl fra de ni kokkene som står oppført som låtskrivere, altså.
Min vurdering: 3/10
Semifinale #1 (tirsdag 7. mai)
Kypros / «Liar» – 4/10 (anmeldt 31. mars)
Serbia / «Ramonda» – 3/10 (anmeldt 1. april)
Litauen / «Luktelk» – 5/10 (anmeldt 2. april)
Irland / «Doomsday blue» – 5/10 (anmeldt 3. april)
Ukraina / «Teresa & Maria» – 6/10 (anmeldt 4. april)
Polen / «The tower» – 7/10 (anmeldt 5. april)
Kroatia / «Rim tim tagi dim» – 6/10 (anmeldt 6. april)
Island / «Scared of heights» – 4/10 (anmeldt 7. april)
Slovenia / «Veronica» – 4/10 (anmeldt 8. april)
Finland / «No rules!» – 6/10 (anmeldt 9. april)
Moldova / «In the middle» – 4/10 (anmeldt 10. april)
Aserbajdsjan / «Özünlə apar» – 5/10 (anmeldt 11. april)
Australia / «One milkali (One blood)» – 3/10 (anmeldt 12. april)
Portugal / «Grito» – 6/10 (anmeldt 13. april)
Luxembourg / «Fighter» – 5/10 (anmeldt 14. april)
Snittscore, semifinale #1: 4,87
Semifinale #2 (torsdag 9. mai)
Malta / «Loop» – 3/10 (anmeldt 15. april)
Albania / «Titan» – anmeldes 16. april
Hellas / «Zari» – anmeldes 17. april
Sveits / «The code» – anmeldes 18. april
Tsjekkia / «Pedestal» – anmeldes 19. april
Østerrike / «We will rave» – anmeldes 20. april
Danmark / «Sand» – anmeldes 21. april
Armenia / «Jako» – anmeldes 22. april
Latvia / «Hollow» – anmeldes 23. april
San Marino / «11:11» – anmeldes 24. april
Georgia / «Firefighter» – anmeldes 25. april
Belgia / «Before the party’s over» – anmeldes 26. april
Estland / «(Nendest) narkootikumidest ei tea me (küll) midagi» – anmeldes 27. april
Israel / «Hurricane» – anmeldes 28. april
Norge / «Ulveham» – anmeldes 29. april
Nederland / «Europapa» – anmeldes 30. april
Finale (lørdag 11. mai)
Sverige / «Unforgettable» – anmeldes 1. mai
Frankrike / «Mon amour» – anmeldes 2. mai
Italia / «La noia» – anmeldes 3. mai
Spania / «Zorra» – anmeldes 4. mai
Storbritannia / «Dizzy» – anmeldes 5. mai
Tyskland / «Always on the run» – anmeldes 6. mai
Alle anmeldelsene publiseres på klokkeslettet 2100 C.E.T.