ESC 2024: Hellas
Semifinale #2 — Låt #3
HELLAS
(ERT)
21. mai er den populærkulturelle nasjonaldagen i Hellas. Da er det 19 år siden Helena Paparizou tok med seg le grand prix til hjemlandet etter å ha fremført «My number one» i Kyiv. 2005 er år nr. 2 i rekken av åtte år på rad med topp 10-plasseringer (2004-2011). 2016, 2018 og 2023 er årene grekerne helst vil glemme: Da røk de ut av semifinalene. Forøvrig: Helena Paparizou var også med i ESC 2001, da som vokalist i Antique. De fremførte «(I would) Die for you» og satte gresk rekord med tredjeplass. Tredjeplass ble det også i 2004 («Shake it» – Sakis Rouvas) og 2008 («Secret combination» – Kalomira).
Marina Satti
Født i Athen, oppvokst i Heraklion på Kreta hvor mamma er fra. Pappa er fra Sudan. I sitt 37 år lange liv har hun prøvd ut sin sangstemme i mange sjangre, men et raskt øyesveip over hennes Wikipedia-artikkel skulle tilsi at jazzen er sjangeren hun har prøvd ut mest. Hun har også hatt jazz, i tillegg til klassisk musikk, som studiefag. Men i de seneste årene er hun blitt mer opptatt av tradisjonell musikk fra ulike kanter av verden, inkludert hennes egen kant. Hun har gitt ut ett album, Yenna (2022), og gitt ut 14 singler fra 2008 og frem til i år. Allerede i oktober, ble hun valgt ut av Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση (ERT) til å representere Hellas i Malmö blant 150 innsendte kandidater.
«Zari»
(Gino Borri/Jay Lewitt Stolar/Jordan Richard Palmer/KonstantinBeshkov/Manolis Solidakis/Marina Satti/Nick Kodonas/Oge/Vlospa)
Selv om ikke Hellas er et latinsk land, så er det latino-rytmer som danner fundamentet i årets greske bidrag. Og der er jeg ferdig med å redegjøre for det mest mainstream elementet i «Zari» (som betyr terninger – fordi låta handler om hell og lykke). For i løpet av tre minutter velter det en appetittvekkende miks av eksotiske lyder ut av mine Jabra Elite 10. Skjønt etter to minutter, kommer det et par hvinende ulyder som trekker opplevelsen noe ned. Låta minner meg om «Eaea», fjorårets spanske bidrag (fremført av Blanca Paloma) som jeg hadde som tolvtefavoritt og som endte på 17. plass med 100 poeng. Dette er spennende og sofistikerte saker – noe vi trenger i ESC. Så får jeg se gjennom fingrene at jeg får litt vondt i ørene i løpet av det siste minuttet. Man må jo lide litt for kunsten.
Min vurdering: 5/10
Semifinale #1 (tirsdag 7. mai)
Kypros / «Liar» – 4/10 (anmeldt 31. mars)
Serbia / «Ramonda» – 3/10 (anmeldt 1. april)
Litauen / «Luktelk» – 5/10 (anmeldt 2. april)
Irland / «Doomsday blue» – 5/10 (anmeldt 3. april)
Ukraina / «Teresa & Maria» – 6/10 (anmeldt 4. april)
Polen / «The tower» – 7/10 (anmeldt 5. april)
Kroatia / «Rim tim tagi dim» – 6/10 (anmeldt 6. april)
Island / «Scared of heights» – 4/10 (anmeldt 7. april)
Slovenia / «Veronica» – 4/10 (anmeldt 8. april)
Finland / «No rules!» – 6/10 (anmeldt 9. april)
Moldova / «In the middle» – 4/10 (anmeldt 10. april)
Aserbajdsjan / «Özünlə apar» – 5/10 (anmeldt 11. april)
Australia / «One milkali (One blood)» – 3/10 (anmeldt 12. april)
Portugal / «Grito» – 6/10 (anmeldt 13. april)
Luxembourg / «Fighter» – 5/10 (anmeldt 14. april)
Snittscore, semifinale #1: 4,87
Semifinale #2 (torsdag 9. mai)
Malta / «Loop» – 3/10 (anmeldt 15. april)
Albania / «Titan» – 6/10 (anmeldt 16. april)
Hellas / «Zari» – 5/10 (anmeldt 17. april)
Sveits / «The code» – anmeldes 18. april
Tsjekkia / «Pedestal» – anmeldes 19. april
Østerrike / «We will rave» – anmeldes 20. april
Danmark / «Sand» – anmeldes 21. april
Armenia / «Jako» – anmeldes 22. april
Latvia / «Hollow» – anmeldes 23. april
San Marino / «11:11» – anmeldes 24. april
Georgia / «Firefighter» – anmeldes 25. april
Belgia / «Before the party’s over» – anmeldes 26. april
Estland / «(Nendest) narkootikumidest ei tea me (küll) midagi» – anmeldes 27. april
Israel / «Hurricane» – anmeldes 28. april
Norge / «Ulveham» – anmeldes 29. april
Nederland / «Europapa» – anmeldes 30. april
Finale (lørdag 11. mai)
Sverige / «Unforgettable» – anmeldes 1. mai
Frankrike / «Mon amour» – anmeldes 2. mai
Italia / «La noia» – anmeldes 3. mai
Spania / «Zorra» – anmeldes 4. mai
Storbritannia / «Dizzy» – anmeldes 5. mai
Tyskland / «Always on the run» – anmeldes 6. mai
Alle anmeldelsene publiseres på klokkeslettet 2100 C.E.T.