ESC 2024: Østerrike
Semifinale #2 — Låt #6
ØSTERRIKE
(ORF)
Østerrike har vunnet Eurovision Song Contest to ganger: i Luxembourg 1966 («Merci, chérie» – Udo Jürgens) og i København 2014 («Rise like a phoenix» – Conchita Wurst). I Lisboa 2018 var César Sampson («Nobody but you») fagjuryenes vinner, men ikke like populær hos almuen (13. plass). Det ble likevel er respektabel tredjeplass sammenlagt. I Liverpool i fjor kom Teya & Salena («Who the hell is Edgar?») på andreplass i torsdagens semifinale, men ramlet helt ned til 15. plass i lørdagens finale – sannsynligvis mye grunnet et lite gunstig startnummer (#1).
Kaleen
Selv om Marie-Sophie Kreissl (29) debuterer som ESC-sanger i Malmö, har hun jobbet i ESC-kulissene siden 2018, både som stand-in under lydprøver, koreograf og instruktør (stage director) for flere lands sceneopptredener. Mest aktiv var hun i Torino i 2022 som sceneinstruktør for hele showet og kreativ instruktør (creative director) for det spanske bidraget («SloMo» – Chanel) som kom på tredjeplass. Når det gjelder troféer, så har hun foreløpig lyktes best som danser. Allerede som sjuåring vant hun det østerrikske aldersbestemte dansemesterskapet, og i 2014 kom hun og hennes parten på andreplass i Østerrikes Skal vi danse?
«We will rave»
(Anders Wrethov/Jimmy Thörnfeldt/Julie Aagaard/Thomas Stengaard)
En oppløftende dansepoplåt med flere energiske og velklingende partier. Problemet er at produsentene forsøker å presse inn så mange elementer som mulig på tre minutter, så låta slår seg aldri helt til ro. Den har det altfor travelt, rett og slett. Men totalt sett: forfriskende. Alle låtskriverne (to svensker og to dansker) har vært med i Eurovision Song Contest tidligere, men bare Jimmy “Joker” Thörnfeldt har vunnet konkurransen: Han er nemlig én av seks låtskrivere bak «Tattoo», fremført av Lorine Talhaoui i Liverpool i fjor.
Min vurdering: 6/10
Semifinale #1 (tirsdag 7. mai)
Kypros / «Liar» – 4/10 (anmeldt 31. mars)
Serbia / «Ramonda» – 3/10 (anmeldt 1. april)
Litauen / «Luktelk» – 5/10 (anmeldt 2. april)
Irland / «Doomsday blue» – 5/10 (anmeldt 3. april)
Ukraina / «Teresa & Maria» – 6/10 (anmeldt 4. april)
Polen / «The tower» – 7/10 (anmeldt 5. april)
Kr6reenoatia / «Rim tim tagi dim» – 6/10 (anmeldt 6. april)
Island / «Scared of heights» – 4/10 (anmeldt 7. april)
Slovenia / «Veronica» – 4/10 (anmeldt 8. april)
Finland / «No rules!» – 6/10 (anmeldt 9. april)
Moldova / «In the middle» – 4/10 (anmeldt 10. april)
Aserbajdsjan / «Özünlə apar» – 5/10 (anmeldt 11. april)
Australia / «One milkali (One blood)» – 3/10 (anmeldt 12. april)
Portugal / «Grito» – 6/10 (anmeldt 13. april)
Luxembourg / «Fighter» – 5/10 (anmeldt 14. april)
Snittscore, semifinale #1: 4,87
Semifinale #2 (torsdag 9. mai)
Malta / «Loop» – 3/10 (anmeldt 15. april)
Albania / «Titan» – 6/10 (anmeldt 16. april)
Hellas / «Zari» – 5/10 (anmeldt 17. april)
Sveits / «The code» – 6/10 (anmeldt 18. april)
Tsjekkia / «Pedestal» – 5/10 (anmeldt 19. april)
Østerrike / «We will rave» – 6/10 (anmeldt 20. april)
Danmark / «Sand» – anmeldes 21. april
Armenia / «Jako» – anmeldes 22. april
Latvia / «Hollow» – anmeldes 23. april
San Marino / «11:11» – anmeldes 24. april
Georgia / «Firefighter» – anmeldes 25. april
Belgia / «Before the party’s over» – anmeldes 26. april
Estland / «(Nendest) narkootikumidest ei tea me (küll) midagi» – anmeldes 27. april
Israel / «Hurricane» – anmeldes 28. april
Norge / «Ulveham» – anmeldes 29. april
Nederland / «Europapa» – anmeldes 30. april
Finale (lørdag 11. mai)
Sverige / «Unforgettable» – anmeldes 1. mai
Frankrike / «Mon amour» – anmeldes 2. mai
Italia / «La noia» – anmeldes 3. mai
Spania / «Zorra» – anmeldes 4. mai
Storbritannia / «Dizzy» – anmeldes 5. mai
Tyskland / «Always on the run» – anmeldes 6. mai
Alle anmeldelsene publiseres på klokkeslettet 2100 C.E.T.